Ons laatste nieuws

Uw veiligheid in beeld

Uw veiligheid in beeld 01-2020

INSPECTEREN: NIET OMDAT HET KAN, MAAR OMDAT HET MOET!

Het zijn vreemde en onwerkelijke tijden voor ons allemaal. We worden met de neus op de feiten gedrukt hoe kwetsbaar we zijn. Iets waar we normaal gesproken (gelukkig) niet voortdurend bij stil hoeven te staan. Veiligheid is altijd al onze core business. In deze nieuwsbrief laten we u een praktijkvoorbeeld zien van een installatie waarmee het flink mis had kunnen gaan. Want ook die veiligheid moeten we in deze onzekere tijden niet uit het oog verliezen. Een inspecteur én klant zijn beiden aan het woord.

Uit de praktijk: een bijzonder gevaarlijke situatie

Nikolaj Gerritsen is inspecteur en level I-thermograaf bij Elektra inspectie. In december 2019 gaat hij voor een inspectie naar Maastricht. In de zeven jaar dat hij dit werkt doet, kwam hij daar een situatie tegen die zo bijzonder is, dat hij deze graag met u wil delen.


“Voor een inspectie ging ik op 9 december vorig jaar naar een nieuwe klant, de Janssen Group in Maastricht, een bedrijf in recycling met twee vestigingen. Toen ik op het tweede adres aan de Ankerkade aan het meten was, constateerde ik tot mijn grote verbazing en schrik dat de aardcircuitimpedantie een veel te hoge waarde aangaf. Dat is foute boel, dacht ik gelijk. Want wanneer de aardcircuitimpedantie te hoog is, spreken de beveiligingen pas veel te laat aan. En dat betekent dat de veiligheid van mensen en aangesloten installatiedelen ernstig in het geding komt. Ik heb meteen mijn contactpersoon ter plaatse ingelicht met het dringende advies om meteen de netbeheerder in te schakelen. Gelukkig nam de directie van Janssen Group dit advies serieus op. Namens Janssen Group heb ik de gesprekken gevoerd met de netbeheerder en hem duidelijk gemaakt dat de situatie zeer urgent was. Binnen een uur stond de netbeheerder op de stoep en heeft een noodvoorziening getroffen door een tijdelijke koppeling naar de aardleiding aan te brengen. Later heeft hij voor een definitieve oplossing gezorgd.” Janssen Group was Nikolaj (foto hieronder) ontzettend dankbaar voor zijn kordate en daadkrachtige optreden.

Ze gaven aan dat ze vaker last hadden van storingen in hun computersystemen waar geen oorzaak voor gevonden werd. Met deze gebeurtenis wordt weer onderstreept wat het belang is van periodieke en deskundige inspecties. Niet alleen omdat verzekeraars dat willen, maar om de veiligheid van uw medewerkers, klanten én bedrijfscontinuïteit te waarborgen. Nikolaj: “Je moet er niet aan denken wat had kunnen gebeuren. Ik heb veel complimenten ontvangen van de mensen van Janssen Group over mijn werkwijze en wijze van handelen. En dat maakt me toch wel trots!”  

"We zijn door het oog van de naald gekropen"

Interview met Maurice Cremers, Janssen Group

Het familiebedrijf Janssen Group uit Maastricht is gespecialiseerd in grond-, weg- en waterbouw, verhuur en recycling van bouwafval tot bouwstoffen. Het bedrijf, dat werd opgericht in 1965, is momenteel in handen van alweer de derde generatie. Bij Janssen Group werken 130 medewerkers. Vanuit twee vestigingen met een modern machinepark van circa 110 eenheden is het bedrijf actief in de Benelux en Duitsland.

Maurice Cremers was als zelfstandig ondernemer jarenlang betrokken bij Janssen Group. Pakweg een jaar geleden maakte hij de overstap naar een functie in loondienst. Een belangrijk aandachtsgebied van Maurice is de verzekeringsportefeuille. “Hierdoor kwam ik erachter dat onze NEN-keuringen gedateerd waren. Na het opvragen van offertes gunden we de opdracht aan Elektra Inspectie. Hun manier van werken voelde meteen heel prettig: snel en correct in reageren, relatief korte wachttijd en een no-nonsense aanpak.”
In december meldt zich inspecteur Nikolaj Gerritsen bij Janssen Group. “De manier waarop Nikolaj aan de slag gaat, wekt meteen vertrouwen. Hij doet zijn werk zonder dat je eigenlijk merkt dat hij er is.” Op de tweede keuringslocatie trekt Nikolaj aan de bel: er lijkt iets goed mis te zijn met het netwerk waardoor de veiligheid van mens en bedrijf niet gegarandeerd kan worden. Nikolaj adviseert meteen de netwerkbeheerder te bellen. “Omdat wijzelf de expertise missen om zo’n gesprek inhoudelijk te kunnen voeren, nam Nikolaj dat zonder aarzelen over. Mijn complimenten voor de manier waarop hij dat deed. Door zijn standvastige en kundige manier van optreden, was de netwerkbeheerder binnen een uur ter plaatse. Nikolaj is gebleven totdat het probleem opgelost was. Hij pakte zijn rol en voelde zich echt verantwoordelijk zonder te soebatten over meerwerk of dergelijke. We moeten er niet aan denken wat had kunnen gebeuren als deze fout niet ontdekt was. Wij bevelen Elektra Inspectie bij iedereen aan.”  

EEN VEILIGE OMGEVING CREËREN WE SAMEN

Bovenstaand praktijkvoorbeeld benadrukt weer eens de noodzaak van juiste en tijdige inspecties. Inspecteren is geen doel op zich, maar een middel om veiligheid te waarborgen. We zijn blij met onze kundige en betrokken inspecteurs die zich dagelijks 100% inzetten voor uw veiligheid. Laten we afspreken samen te waken over elkaars gezondheid en de huidige richtlijnen van de overheid opvolgen. Hopelijk spreken we elkaar snel weer in goede gezondheid. Keep safe!

 

Uw veiligheid in beeld 01-2020

Uw veiligheid in beeld 01-2020

Terug naar overzicht
© 2024 - Thermografie.nl | Elektrainspectie.nl
Created by